Alexandre Desplat na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

28 lutego 2019
ok. 4 minut czytania

Muzyka do przeszło stu obrazów filmowych, ponad trzydzieści nominacji do prestiżowych wyróżnień, dziewiętnaście nagród w kolekcji – oto bilans dotychczasowej twórczości muzyczno-filmowej francuskiego kompozytora Alexandre’a Desplata. Dwukrotny zdobywca Oscara będzie gościem specjalnym 12. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w maju 2019 roku. Fragmenty jego ścieżek dźwiękowych zabrzmią w ramach dwóch festiwalowych wydarzeń: koncertu monograficznego „The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” w Centrum Kongresowym ICE Kraków oraz czwartej edycji kameralnego cyklu „Cinematic Piano” w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Alexandre Desplat, jeden z najmłodszych gigantów europejskiej i amerykańskiej muzyki filmowej, należy do twórców hołdujących tradycyjnej sztuce komponowania, opartej na mistrzostwie warsztatowym i dbałości o szczegóły instrumentacyjne. W swoich ścieżkach dźwiękowych dwukrotny laureat Oscara (za muzykę do „Grand Budapest Hotel” Wesa Andersona z 2014 roku oraz „Kształtu wody” Guillerma del Toro z 2017 roku) łączy muzykę symfoniczną z elementami jazzu, minimalizmu, szeroko pojętej elektroniki oraz muzyki ludowej, także tej pozaeuropejskiej, którą zafascynował się jeszcze w dzieciństwie.

– Droga muzyka jest kręta i trudna, dlatego ogromnie ważne jest nie tylko dobre wykształcenie i odpowiedni background, ale także to, by spotkać na niej osoby, które potrafią słuchać i wyzwalają najgłębsze pokłady naszej wyobraźni – mówił artysta podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie w 2016 roku, odbierając nagrodę im. Wojciecha Kilara, zainaugurowaną zaledwie rok wcześniej, dodając jednocześnie, że w swojej karierze artystycznej bardzo wiele zawdzięcza polskim filmowcom i muzykom. – Gdy mówię o Polsce, myślę o pewnym continuum, o Chopinie, Szymanowskim, Komedzie, wreszcie o Kilarze, którego podziwiam zarówno za artystyczną wolność, jak i kompozytorską precyzję i mistrzostwo instrumentacyjne, a także o Romanie Polańskim, uzewnętrzniającym w swojej twórczości wszystkie fascynujące polskie cechy, które obserwuję.

Francuski kompozytor powróci do Krakowa w maju 2019 roku, by zaprezentować publiczności 12. FMF swoje tematy filmowe, tym razem wyłącznie w muzycznej odsłonie.

– Po ubiegłorocznym koncercie z utworami Krzysztofa Pendereckiego wykorzystywanymi w kinie to nasza kolejna propozycja alternatywnego spojrzenia na muzykę filmową – zapowiada Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny FMF. – Nieco przewrotnie przedstawimy dorobek filmowy Alexandre’a Desplata w koncertowej formie – z dala od ekranu, bez obrazu filmowego czy jakichkolwiek dodatków produkcyjnych. Poprosił o to sam Desplat. To świetna okazja, by pokazać niezwykły talent naszego gościa, uważanego za spadkobiercę wielkiej muzyki francuskiej i kontynuatora tradycji kompozytorskiej Hectora Berlioza, Camille’a Saint-Saënsa czy Maurice’a Ravela.

18 maja 2019 roku w Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmią fragmenty najpiękniejszych ścieżek dźwiękowych Alexandre’a Desplata – usłyszymy m.in. oscarowe tematy z „Grand Budapest Hotel” i „Kształtu wody”, pierwszy głośny soundtrack kompozytora napisany na potrzeby dramatu Petera Webbera „Dziewczyna z perłą”, najsłynniejsze motywy z „Narodzin” Jonathana Glazera, „Jak zostać królem” Toma Hoopera, „Valeriana i miasta tysiąca planet” Luca Bessona, „Autora widmo” Romana Polańskiego czy obydwu części „Harry’ego Pottera i Insygniów śmierci” Davida Yatesa. Alexandre Desplat zadyryguje także symfonią „Peleas i Melisanda” na flet i orkiestrę, inspirowaną dziewiętnastowiecznym dramatem Maurice’a Maeterlincka pod tym samym tytułem. Sobotni koncert monograficzny „The Magic and Majesty of Alexandre Desplat” w wykonaniu Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia poprowadzi sam kompozytor.

W niedzielne popołudnie muzyka Alexandre’a Desplata zagości ponownie na festiwalu. W historycznym wnętrzu Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie wystąpi Traffic Quintet – zespół założony w 1996 roku przez żonę kompozytora, skrzypaczkę Dominique Solrey Lemonnier, z którą Alexandre Desplat związany jest zawodowo od początku kariery, kiedy na przełomie lat 80. i 90., jako absolwent Konserwatorium Paryskiego, oprawiał muzycznie spektakle teatralne i jednocześnie pracował w policji. Dominique Solrey Lemonnier i Traffic Quintet przygotowali dla słuchaczy Festiwalu Muzyki Filmowej projekt zatytułowany Quai de Scène. W czwartym koncercie z cyklu „Cinematic Piano” usłyszymy utwory filmowe Alexandre’a Desplata w nowych, kameralnych aranżacjach – w repertuarze znajdą się intymne tematy z płyty „Traffic Quintet Plays Alexandre Desplat”, wydanej w listopadzie 2015 roku (obok „Dziewczyny z perłą”, „Jak zostać królem” i „Autora widmo” usłyszymy także motywy z „Drzewa życia” Terrence’a Malicka, „Coco Chanel” Anne Fontaine czy „Strasznie głośno, niesamowicie blisko” Stephena Daldry’ego). Na flecie i instrumentach perkusyjnych zagra gościnnie Alexandre Desplat.

12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja 2019 roku.