The Field i Tarwater na Nowej Muzyce

29 kwietnia 2016
ok. 4 minut czytania

Nagrywający pod pseudonimem The Field – Alex Willner to kolejny artysta, który dołącza do składu festiwalu. Reprezentujący wytwórnie Kompakt Willner specjalizuje się w transowej hybrydzie techno i ambientu, którą do perfekcji doprowadził na swoim poprzednim albumie, wydanym w 2013 roku „Cupid’s Head”. 1 kwietnia ukazała się jego kolejna płyta zatytułowana „The Follower”, której sam mówi, że „nie różni się znacząco od jego poprzednich wydawnictw, choć brzmi świeżo”. Sam album porusza tematykę mitów i tych samych błędów, które ludzkość popełnia raz za razem. W połączeniu z charakterystycznymi dla niego długimi utworami opartymi na zapętlonych partiach perkusyjnych i pięknym ambientowym tle, całość jak zwykle brzmi intrygująco.

Double Vision to niezwykły projekt specjalisty od laserów – Robina Foksa oraz reprezentanta wytwórni Raster-Noton, który w swoich dziwacznych setach nie stroni od humoru – AtomaTM. Projekt powstał na zamówienie festiwalu Unsound i Adelaide Festival. Koncert obu artystów jest niesamowitym wizualnym doświadczeniem, podczas którego różnokolorowe lasery tworzą w sali skomplikowane struktury starające się nadążyć za połamaną warstwą muzyczną głęboko zakorzenioną w muzyce IDM. Z racji obecności Uwe Schmidta aka AtomTM można spodziewać się także sporej dawki humoru – czy to w postaci wizualizacji czy też zaskakujących nawiązań w warstwie muzycznej.

W 2009 roku Tom Jenkinson, lepiej znany jako Squarepusher, postanowił spróbować bardziej organicznego podejścia do tworzenia muzyki i pod szyldem Shobaleader One wydał album „d’Demonstartor”. Początkowo projekt był anonimowy, jednak jeszcze przed wydaniem debiutanckiego albumu Jenkinson ujawnił swoją tożsamość. Materiał został nagrany na żywo przez zespół muzyków i prezentował zgoła inne oblicze kultowego producenta – brzmienie było bardziej melodyjne, oparte na grze jego charakterystycznego basu, a do tego z wokalami. Właśnie z tym projektem, w nowej odsłonie, Jenkinson zaprezentuje się w Katowicach.

Na XI edycji Festiwalu Tauron Nowa Muzyka wystąpi także Andy Jenkinson, brat wspomnianego wyżej Squarepushera. Andy karierę zaczynał później, w 1997 roku. Od tamtego czasu wydawał m.in. w barwach Rephlex Records, Planet Mu, Breakin' Records czy własnej wytwórni Waltzer. Jak wskazuje jego pseudonim, Andy Jenkinson lubuje się w acidowych brzmieniach – raz bliżej mu do techno innym razem do acid house’u. Tworzy na archaicznych syntezatorach i samplerach. Ceephaksa cechuje podejście DIY – początkowo jego nagrania ukazywały się wyłącznie na kasetach i winylach, a wydawane były przez undergroundowe labele. Zamiłowanie do archaicznych sprzętów widać także na jego koncertach. Rzadko kiedy można zobaczyć podczas nich komputer, a jeśli już się pojawia, zwykle jest to sprzęt marki Amiga.

Lena Willikens to niebojąca się eksperymentów DJ-ka i producentka z Kolonii, rezydentka klubu Salon des Amateurs w Dusseldorfie. Związana jest z Comeme Records i stacją radiową Sentimental Flashback. Jej sety pełne są eklektycznych brzmień, które trudno zakwalifikować do jakiegoś konkretnego gatunku. Lena występowała do tej pory w klubach Golden Pudel – Hamburg, Korsyka Studios – Londyn, Panoramabar – Berlin, a także na festiwalach: Nachtdigital, Nuits Sonores. Dała się poznać i zapamiętać w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, krajach Europy Wschodniej i Południowej, a ostatnio w Ameryce Północnej. Przyszedł teraz czas na publiczność Festiwalu Tauron Nowa Muzyka.

Niemiecki duet Tarwater swoją muzykę określa post-rockiem, jednak trudno szukać tu budowanych misternie ścian dźwięku czy podniosłych kilkunastominutowych kompozycji. Ich podejście do gatunku bliższe jest jego początkom kiedy post rock oznaczał „granie na instrumentach kojarzonych z muzyką rockową w zupełnie nierockowy sposób”. Tarwater na koncie mają kilkanaście płyt, na których konsekwentnie drążą swoją kameralną, alternatywną, post-rockową niszę. Ich ostatnie kilka albumów z „Inside the Ships” z 2011 roku i „Adrift” z 2014 na czele ma także sporą podbudowę elektroniczną, co dobrze słychać na koncertach. W maju nakładem Gusstaff Records ukaże się, po raz pierwszy po 18 latach, wznowienie na płycie winylowej jednego z najważniejszych albumów w dyskografii Tarwater – Silur. Z okazji reedycji zespół zagra specjalny koncert na Festiwalu Tauron Nowa Muzyka, podczas którego zaprezentuje materiał właśnie z płyty „Silur” oraz inne starsze nagrania. Będzie to jedyny taki występ w Polsce i jeden z niewielu na świecie.

Jimmy Edgar to prawdziwy człowiek renesansu dzisiejszej klubowej sceny. Wywodzi się z Detroit; poza muzyką zawodowo zajmuje się m.in. fotografią, projektowaniem odzieży, grafiką i filmem. Jimmy z płyty na płytę zmienia swoje brzmienie, a każdy kolejny album wydaje w barwach innej wytwórni (m.in. Warp Records, !K7, Hotflush czy Audio.nl). Na ostatniej, wydanej w 2012 roku, płycie „Majenta” zaserwował nam rozerotyzowaną odsłonę acid house’u z wpływami glitchu i electro. W 2013 razem z Machinedrumem (z którym tworzy projekt JETS) i Pilar Zetą założył własną wytwórnię Ultramajic, w ramach której ukazało się już kilkanaście wydawnictw. Edgar do wielu z nich zaprojektował także okładki.

XI Festiwal Tauron Nowa Muzyka odbędzie się w dniach 18-21 sierpnia 2016 roku na terenie Muzeum Śląskiego i katowickiej Strefy Kultury.